Cercetătorii din cadrul Universităţii Cambridge au dezvoltat un software care are la bază like-urile de pe Facebook şi care poate prezice tipurile personalităţii umane mai bine decât ar putea-o face un membru al familiei sau un prieten apropiat.

Un studiu elaborat de către Universitatea Cambridge arată că astăzi, computerele îţi pot determina personalitatea mai bine decât prietenii prin intermediul analizării articolelor sau postărilor pe care le urmăreşti şi pe care le apreciezi pe Facebook prin butonul ‘Like’.
Prin supunerea unei analize amănunţite a celor cinci cele mai importante trăsături ale personalătăţii umane (Five Factor Model sau Big Five) – extroversiune, agreabilitate, conştiinciozitate, nevrozism şi deschidere – cercetătorii britanici au creat un algoritm care poate prezice personalitatea unei persoane cu acurateţe bazându-se doar pe interacţiunile de pe Facebook. Şi, surprinzător, poate ajunge să te cunoască mai bine decât cei mai apropiaţi prieteni ai tăi.
Echipa a testat software-ul şi a descoperit că acesta a reuşit să prezică personalitatea unui participant la studiu cu o mai mare precizie decât un coleg de-al său de la serviciu, şi asta prin analizarea a doar 10 like-uri.
Mergând mai departe pe linia legăturilor interumane, prin analizarea a 70 de like-uri algoritmul a reuşit să învingă un prieten sau un coleg de apartament, iar prin 150 de like-uri a învins un părinte, frate sau partener de viaţă. Pentru a se lăuda cu o cunoaştere personală mai exactă decât un soţ/soţie, algoritmul a trebuit să supună analizei 300 de like-uri.
Like-urile sunt folosite de către utilizatorii Facebook pentru a-şi exprima asocierea pozitivă cu lucruri precum produse, activităţi, sporturi, muzicieni, trupe, cărţi, restaurante sau site-uri. Luând în calcul varietatea obiectelor, subiectelor, brand-urilor şi persoanelor care pot fi agreate printr-un like, acestea au ajuns astăzi să reprezinte cel mai generic mod de amprentare digitală.
Prin analizarea like-urilor date de o persoană sunt dezvăluite anumite trăsături ale personalităţii; spre exemplu, dacă like-urile tale includ „Salvador Dalí” sau „meditaţie”, atunci trăsătura de personalitate din Big Five va fi deschiderea.
„Aşa cum deschiderea este exprimată prin intermediul intereselor, preferinţelor şi valorilor individuale, suntem de părere că mediul digital ne oferă numeroase indicii relevante pentru a putea ajunge să determinăm personalitatea unei persoane”, concluzionează cercetătorii.
Wu Youyou, membru al Centrului de Psihometrie din cadrul Universităţii Cambridge, spune că „în viitor computerele vor fi capabile să ne determine trăsăturile psihologice şi să reacţioneze în conformitate cu acestea, lucru care va duce la dezvoltarea maşinilor inteligente emoţional”.
Studiul, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, are la bază un alt studiu elaborat de către Universitatea Cambridge, studiu care arăta că prin intermediul like-urilor de pe Facebook pot fi prezise numeroase caracteristici psihologice şi demografice.
Pentru acest nou studiu, 86.220 de voluntari de pe Facebook au completat un chestionar de personalitate cu 100 de întrebări şi au fost de acord să le fie accesate like-urile, iar apoi, rezultatele au fost supuse comparării cu un chestionar mai scurt completat de prieteni şi de membri ai familiei.
Cercetătorii sunt, însă, îngrijoraţi de posibilitatea unui viitor distopic în care obiceiurile şi caracteristicile personale ajung să fie o carte deschisă pentru computere.
Wu Youyou răspunde acestei îngrijorări: „Recrutorii ar putea să aleagă candidaţii ideali pentru un job pe baza acestui lucru; produsele şi serviciile s-ar putea îmbunătăţi astfel încât să se potrivească cât mai bine cu cerinţele consumatorului. Oamenii ar putea să se folosească de acest algoritm atunci când vor să ia decizii importante precum alegerea unor activităţi, joburi sau chiar parteneri de viaţă. Acest mod de a lua decizii inteligente bazate pe date exacte ar putea să îmbunătăţească considerabil viaţa utilizatorilor”.

Sursă: www.telegraph.co.uk