Nu este nici un secret că industria alimentară finanțează studii științifice pentru evidențierea proprietăților diferitelor alimente și produse nou apărute pe piață. În mod evident, în această cursă de promovare sunt căutate întotdeauna rezultatele pozitive, însă se pare că nu se întâmplă întotdeauna acest lucru.

Fundația daneză de studii în industria lactatelor, organism dependent de patronatul industriei alimentare a țării, a făcut un studiu cu scopul popularizării untului și a beneficiilor acestuia. Însă rezultatul a fost unul contrat intențiilor și așteptărilor fundației.
Studiul, publicat în American Journal of Clinical Nutrition, a concluzionat că untul, în comparație cu uleiul de măsline, mărește așa-zisul colesterol rău.
Deși autorii studiului din cadrul Universității din Copenhaga spun că persoanele care au un nivel normal al colesterolului pot consuma unt în cantități moderate, persoanele cu probleme cu colesterolul trebuie să reducă pe cât posibil consumul de unt – o veste nu tocmai fericită pentru producătorii de lactate.

Conform declarației lui Marion Nestle, profesor de nutriție în cadrul Universității din New York, în The Washington Post, se întâmplă foarte rar ca un studiu finanțat de industria alimentară să se întoarcă împotriva sa și a intereselor sale. Această întâmplare demonstrează faptul că nu întotdeauna cercetătorii pot fi cumpărați.

Un caz similar a avut loc și anul trecut când un studiu finanțat de către producătorii americani de fistic a concluzionat că, în mod surprinzător, consumul de fistic este asociat cu un randament precar în timpul exercițiilor fizice.

Putem avea încredere în studiile plătite de către industrie?
Începând cu anul 2000, revistele științifice sunt obligate să semnaleze posibilele conflicte de interese ale cercetătorilor care realizează studiile. Marion Nestle spune că primul lucru pe care trebuie să îl faci în momentul în care citești un studiu este să te uiți cine l-a finanțat.
În același timp, Nestle recunoaște faptul că nu treuie să fim sceptici și paranoici deoarece nu are nici un rost să manipulezi un studiu. Aceasta spune că multe dintre aceste studii au ca scop demonstrarea că un aliment este, de fapt, un super aliment cu super puteri nutritive pentru plasarea acestuia pe piață – mai întâi de toate este marketing și de abia apoi un pic de știință.
Cercetătorii pot într-adevăr să își dirijeze experimentele pentru a ajunge la rezultate benefice pentru alimentul respectiv, pot cosmetiza un pic rezultatele studiului și pot încerca să împiedice publicarea lui, însă nu pot inventa date care ar putea compromite veridicitatea studiului. De aceea este foarte important să ținem cont de contextul studiului pe care îl citim și să relativizăm concluziile.

 

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul