Deocamdată nu avem de ce să ne plângem din partea vremii de afară. Chiar dacă este sfârșit de septembrie, temperaturile sunt încă de vară. Dar suntem conștienți de faptul că lucrurile nu vor mai sta mult timp așa, iar sezonul rece ne bate deja la ușă. Și cum toată lumea cam are cel puțin un automobil, trebuie să ne gândim și la el înainte de a începe iarna.
Venirea sezonului rece, implicit a iernii în rândul șoferilor din România, este mereu un eveniment debusolant. Ba zăpada îi ia prin surprindere, ba autoritățile nu își fac treaba și străzile rămân înzăpezite, ba rămân fără curent sau au uitat să își monteze anvelopele de iarnă. Acum, suntem la un pas distanță de venirea sezonului rece, iar șoferii nu știu ce să facă pentru un plus de confort și siguranță. E foarte greu să renunțăm la obiceiurile de vară, iar acest lucru este o mare greșeală, deoarece comportamentul mașinii noastre se schimbă total atunci când vine iarna.

Înainte de venirea iernii, măsurați nivelul de încărcare al alternatorului

 Imediat cum vine iarna, și temperaturile scad, acumulatorii mai vechi încep să cedeze și ne lasă când ne e lumea mai dragă. Tot atunci își trădează slăbiciunea și alternatoarele, fie că se arde puntea de diode sau se duc cărbunii. Așadar, înainte de a veni iarna este bine să mergem la un service auto sau la un electrician care să ne verifice bateria și nivelul de încărcare al alternatorului cu un ampermetru. Putem astfel să aflăm dacă bateria e pe ducă și dacă alternatorul încarcă, luând astfel măsuri din timp pentru a nu rămâne în drum atunci când zăpada va fi până la geam, sau chiar în mijlocul șoselei în vacanța de Revelion.

Verificați întreg sistemul de iluminat

 Mulți șoferi nu realizează faptul că odată cu temperaturile scăzute vine și o zi mai scurtă, cu lumină puțină. Astfel, de dimineață când plecăm la serviciu este întuneric, iar dupăamiază când ne întoarcem este tot întuneric. Atunci explodează numărul accidentelor cauzate de lipsa iluminării bune. Becurile convenționale cu filament se ard destul de des mai ales din cauza gropilor de pe drumuri care le slăbesc, și ne trezim pe șosea înconjurați de mașini cărora nu le merg ba stopurile pe frână, ba faza scurtă, pozițiile, semnalizările și așa mai departe. De aceea la final de vară este bine să verificăm tot sistemul de iluminare și semnalizare al mașinii, pentru a ne asigura că totul este în regulă.

Cum stați cu frânele înainte de sezonul rece?

Mulți mecanici spun că șoferii români tind să meargă cu plăcuțele de frână uzate până când rămâne fier pe fier. Ceea ce este extrem de periculos. Asta pentru că mulți șoferi, dacă nu au un martor în bord care să îi avertizeze asupra uzurii plăcuțelor de frână, merg cu ele așa până când încep să scoată zgomote puternice, deoarece nu au timp să le verifice. Ideal este ca la începutul sezonului rece să mergeți cu mașina într-un service pentru a verifica toate elementele importante, cum ar fi frâne, direcție, lumini, articulații, suspensii, etc. Dar măcar frânele trebuie verificate. Acest lucru este ușor: la încetinirea de la viteză mare nu trebuie să vibreze volanul, ceea ce ar însemna că discurile de frână sunt ovalizate. Uzura plăcuței și a discului se poate verifica și la ochi prin spatele jantei sau scoțând roata de pe mașină.

Atenție la lichidele care pot îngheța pe timpul iernii

 Ultimul lucru pe care a-ți vrea să îl pățiți la venirea gerului este înghețarea lichidelor din motor. Mai precis lichidul de răcire al motorului, și cel de curățare parbriz. Dacă îngheață lichidul de spălare al parbrizului, atunci cel mai grav lucru care se poate întâmpla este arderea motorașului electric care ține loc de pompă sau crăparea vasului. Astea sunt relativ ieftine și ușor de înlocuit. Dar dacă îngheață lichidul de răcire în motor, lucrurile stau complet altfel. Multă lume crede că lichidul antigel nu trebuie schimbat niciodată. Complet greșit. În timp, antigelul își pierde din proprietăți și își schimbă atât punctul de fierbere cât și cel de îngheț. Dacă atunci când e nou antigelul îngheață să zicem la -30 de grade, după 5-6 ani de neschimbare poate să înghețe la -10, -15 grade. Și uite așa deși avem un antigel roz și frumos și curat în instalație ne trezim că acesta va îngheța într-o noapte cu frig năpraznic de -20 de grade. Este mai bine și mai avantajos ca toamna să îl testăm cu un tester special, iar dacă este cazul să îl schimbăm.

Anvelopele de iarnă, factor hotărâtor în siguranța traficului

 Legea din România nu vă permite să circulați pe un drum acoperit de polei, zăpadă sau gheață cu anvelope de vară, indiferent de perioada calendaristică. Cu alte cuvinte, dacă în luna august vă prinde o ninsoare pe Transfăgărășan, riscați o amendă cât casa. Însă iarna vine cu adevărat în octombrie – noiembrie la munte și cam în decembrie în rest. De reținut este însă faptul că anvelopele de iarnă nu sunt de zăpadă, ci de… temperatură. Cum temperatura ajunge să scadă sub 7 grade, ca medie a zilei, trebuie să folosim cauciucuri de iarnă. Asta dacă vrem o aderență maximă a mașinii în orice condiții. În plus este bine să ne asigurăm că anvelopele noastre de iarnă au profil de peste 5 mm și că nu au alte defecte, cum ar fi crăpături, gâlme, uzuri neuniforme. Nimeni nu ar vrea ca iarna, când aderența oricum este scăzută, și cu pneuri noi de iarnă să ajungă în șanț doar pentru că mașina nu a fost „încălțată” cu ce trebuie.

SURSA: 4tuning.ro

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul