Anotimpul rece se apropie cu pași mari, și de aceea m-am gândit să vă ofer câteva sfaturi pentru a asigura funcționarea optimă a mașinii voastre pe timp de iarnă. Astăzi vom vorbi despre sistemul de răcire cu lichid a motorului mașinii. După cum este bine știut, motoarele termice folosesc instalații de răcire pentru a asigura o temperatură optimă de funcționare. Sistemul de răcire al mașinii este compus din radiator de răcire pentru motor, ventilator, termostat, pompă de apă, vas de expansiune și radiator pentru încălzirea cabinei.

 Radiatorul de răcire al motorului are ca scop disiparea căldurii generate în urma arderii combustibilului în natură. Acesta are o serie de lamele cu ajutorul cărora suprafața de contact cu aerul exterior este mai mare, iar astfel se realizează un transfer de căldură mai eficient. În partea frontală a radiatorului găsim și unul sau mai multe ventilatoare (în funcție de tipul mașinii), menite să ofere o răcire suplimentară.
 Termostatul este o supapă controlată care închide sau deschide circuitul de răcire. În momentul în care motorul este rece, lichidul va circula doar prin blocul motor și prin radiatorul (caloriferul) destinat încălzirii habitaclului mașinii. În momentul când temperatura motorului ajunge la 85 de grade Celsius, supapa termostatului se deschide și permite lichidului de răcire să ajungă la radiator.

Antigelul

 Antigelul este unul dintre acele consumabile ale mașinii care, de cele mai multe ori, rămâne în vasul de expansiune ani întregi. Puțini sunt aceia care cunosc proprietățile acestui lichid atât de important pentru motorul mașinii. Antigelul protejează motorul împotriva înghețului, supraîncălzirii și coroziunii, iar acest subiect nu trebuie să dea de gândit unui șofer doar în perioada sezonului rece. Alături de uleiul de motor putem spune că aceste două fluide au prin corespondență rolul sângelui în organismul uman.
În general, în comerț, antigelul se găsește sub formă concentrată, iar la introducerea acestuia în instalația de răcire a motorului mașinii el trebuie diluat cu apă distilată în diverse proporții, potrivit indicațiilor producătorului. Un antigel este compus dintr-o serie de aditivi speciali și și de substanțe pe bază de glicol. Pe lângă transferul de căldură pe care îl realizează, antigelul are și un rol important antidepunere, astfel realizându-se evitarea formațiunilor de calcar sau de altă natură din motor care ar putea reduce semnificativ transferul termic.
Un lucru de care orice șofer ar trebui să țină cont atunci când cumpără un antigel este compatibilitatea cu materialele din care este fabricat motorul. Așa cum uleiul trebuie să satisfacă anumite cerințe impuse de producător, același lucru se întâmplă și cu antigelul. În cazul în care veți folosi un lichid de răcire inadecvat, motorul ar putea suferi daune iremediabile. Deasemenea un antigel cu substanțe nepotrivite poate duce la distrugerea circuitului de răcire sau a pompei de apă.
Există din păcate șoferi care uită de antigel. Ei bine, trebuie să știți că acesta își pierde proprietățile în 2-3 ani. Îmbătrânirea antigelului duce la o scădere a punctului de îngheț, iar în timp poate produce daune importante.
Atenție! Niciodată punctul de îngheț al antigelului nu ar trebui verificat după ce a fost completat în vasul de expansiune, deoarece rezultatul poate fi viciat. Deasemenea, nivelul de lichid de răcire nu ttrebuie verificat cu motorul cald sau pornit, deoarece deschiderea vasului de expansiune ar putea cauza arsuri grave.
În cazul în care nivelului antigelului din vasul de expansiune scade vizibil, verificați întreg circuitul de răcire. Posibilele etanșări incorecte sau fisuri ale conductelor pot avea efecte catastrofale asupra motorului.
Este bine de știut că antigelul de pe piață are diverse culori. Nuanțele de culori ale antigelului nu trebuie amestecate, pentru că astfel eventualele neetanșeități ale sistemului de răcire devin greu vizibile.

SURSA: auto-bild.ro

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul