Anotimpul rece se apropie cu pași mari, și de aceea m-am gândit să vă ofer câteva sfaturi pentru a asigura funcționarea optimă a mașinii voastre pe timp de iarnă. Astăzi vom vorbi despre sistemul de răcire cu lichid a motorului mașinii. După cum este bine știut, motoarele termice folosesc instalații de răcire pentru a asigura o temperatură optimă de funcționare. Sistemul de răcire al mașinii este compus din radiator de răcire pentru motor, ventilator, termostat, pompă de apă, vas de expansiune și radiator pentru încălzirea cabinei.
Antigelul
În general, în comerț, antigelul se găsește sub formă concentrată, iar la introducerea acestuia în instalația de răcire a motorului mașinii el trebuie diluat cu apă distilată în diverse proporții, potrivit indicațiilor producătorului. Un antigel este compus dintr-o serie de aditivi speciali și și de substanțe pe bază de glicol. Pe lângă transferul de căldură pe care îl realizează, antigelul are și un rol important antidepunere, astfel realizându-se evitarea formațiunilor de calcar sau de altă natură din motor care ar putea reduce semnificativ transferul termic.
Un lucru de care orice șofer ar trebui să țină cont atunci când cumpără un antigel este compatibilitatea cu materialele din care este fabricat motorul. Așa cum uleiul trebuie să satisfacă anumite cerințe impuse de producător, același lucru se întâmplă și cu antigelul. În cazul în care veți folosi un lichid de răcire inadecvat, motorul ar putea suferi daune iremediabile. Deasemenea un antigel cu substanțe nepotrivite poate duce la distrugerea circuitului de răcire sau a pompei de apă.
Există din păcate șoferi care uită de antigel. Ei bine, trebuie să știți că acesta își pierde proprietățile în 2-3 ani. Îmbătrânirea antigelului duce la o scădere a punctului de îngheț, iar în timp poate produce daune importante.
Atenție! Niciodată punctul de îngheț al antigelului nu ar trebui verificat după ce a fost completat în vasul de expansiune, deoarece rezultatul poate fi viciat. Deasemenea, nivelul de lichid de răcire nu ttrebuie verificat cu motorul cald sau pornit, deoarece deschiderea vasului de expansiune ar putea cauza arsuri grave.
În cazul în care nivelului antigelului din vasul de expansiune scade vizibil, verificați întreg circuitul de răcire. Posibilele etanșări incorecte sau fisuri ale conductelor pot avea efecte catastrofale asupra motorului.
Este bine de știut că antigelul de pe piață are diverse culori. Nuanțele de culori ale antigelului nu trebuie amestecate, pentru că astfel eventualele neetanșeități ale sistemului de răcire devin greu vizibile.
SURSA: auto-bild.ro