Vara, vrem nu vrem este pe sfârșite. În curând va veni luna septembrie, apoi, în aceeași lună echinoxul de toamnă, iar vara va deveni încet, încet o amintire frumoasă. Vin nopțile din ce în ce mai lungi, cu temperaturi din ce în ce mai scăzute, urmate inevitabil de iarna cea lungă și grea. În organismul nostru se petrec în această perioadă o serie de schimbări, dar depinde doar de noi pentru ca acestea să nu aibă urmări neplăcute.
Potrivit unica.ro, unul dintre cele mai cunoscute aspecte ale trecerii de la vară la toamnă este așa numita „astenie de toamnă”. Astenia de toamnă este o problemă des întâlnită în perioada schimbărilor de temperatură, din cauza dificultăților de adaptare a corpului la aceste diferențe. Există și astenia de primăvară, care se manifestă într-un mod asemănător, dar este altceva. Astenia de toamnă se manifestă cu precădere atunci când vremea devine rece și mohorâtă și corpul nostru se adaptează mai greu la diferențele de temperatură. Potrivit studiilor efectuate de către cercetători, una din zece persoane suferă de astenie de toamnă.

Simptomele asteniei de toamnă

 Astenia de toamnă, această afectare sezonieră afectivă, se manifestă printr-o stare de tristețe profundă, lipsă de energie, trecere bruscă de la o stare la alta, poftă excesivă de mâncare, scăderea libidoului, iritare, oboseală fizică, tendința de a sta singur. Lipsa luminii din perioada rece este considerat factorul principal care declanșează o astfel de afecțiune, deși nu există studii în această privință. Pentru că sistemul imunitar își pierde mult din putere, starea psihică este și ea afectată. Un diagnostic de astenie de toamnă poate fi pus doar în cazul în care simptomele se repetă timp de trei sezoane la rând, iar în lunile de primăvară și vară starea e sănătate s-a îmbunătățit. Când suferiți de ulcer, astm, probleme reumatice, depresie sau anxietate, astenia de toamnă poate agrava toate aceste afecțiuni, potrivit psychologies.ro

Cum putem trata astenia de toamnă

 Ca și în cazul altor tulburări, și astenia de toamnă se poate trata cu medicamente antidepresive sau prin fototerapie, un gen de terapie care folosește un anumit tip de lampă cu lumină polarizată ce poate imita lumina naturală și ale cărei rezultate apar în 3-4 săptămâni. Desigur, pentru persoanele sensibile la lumină, nu este indicat să urmeze o astfel de terapie, de aceea este necesară o consultare a medicului înainte de a stabili ce terapie doriți să urmați. Deasemenea și terapia cognitiv-comportamentală este o soluție care vă poate ajuta să gestionați mai bine simptomele asteniei de toamnă.

Cum putem să prevenim astenia de toamnă

 Chiar dacă toamna avem parte de mult mai puțină lumină decât în perioada de vară, încercați să petreceți cât mai mult timp afară atunci când este lumină. Ajută foarte mult psihicul și natura vă va da energia de care aveți nevoie. Sportul este și el un element important pentru menținerea unui organism sănătos. Dieta echilibrată este însă factorul cheie. Pentru a avea o imunitate de fier, care să facă față acestor tulburări sezoniere, aveți nevoie de o alimentație corectă. Nu ar trebui în această perioadă să lipsească din meniul zilnic fructele, cum ar fi mere, pere, gutui, nuci, banane și legume cum ar fi brocoli, varză, conopidă, sfeclă sau ghimbir. Cea mai dulce parte a meniului ar trebui să fie ciocolata neagră, care reduce stresul și stimulează secreția de serotonină, numită și hormonul fericirii.
Indicat ar fi în această perioadă să verificați nivelul mineralelor din corp, pentru a nu avea deficit de magneziu sau vitamina D, absolut necesare pentru o stare de spirit bună. Și somnul este un important factor în procesul de combatere a asteniei de toamnă. Aveți nevoie de odihnă pentru un tonus bun. Aproape 80% dintre cei care suferă de astenie de toamnă și de depresie au insomnii, motiv pentru care cel puțin 6 – 8 ore de somn pe zi sunt indicate.

VIDEO: Nicu Alifantis Emoție de Toamnă

Leave a comment