Sursa: autoblog.md

Sezonul rece aduce mari bătăi de cap șoferilor care trebuie nu doar să echipeze corespunzător propriul automobil, dar să aibă grijă la condițiile de drum și nu în ultimul rând să atragă o atenție specială la modul de exploatare al mașinii. Din ultima categorie face parte o întrebare care trezește multe discuții între șoferi, și anume – trebuie sau nu încălzit motorul pe timp de iarnă?
Motivul pentru care majoritatea șoferilor preferă încă să încălzească motorul mașinii se trage din anii când majoritatea automobilelor aveau carburatoare. Carburatoarele, dacă nu erau încălzite bine nu asigurau o combinație optimă de aer și combustibil, ceea ce putea cauza oprirea motorului în mers, lucru deloc plăcut. Ne amintim de vechile Dacii la care după ce porneam motorul cu șocul tras, dacă nu stăteam un timp suficient de mare cu el pornit, trebuia să pornim în cursă tot cu șocul tras, iar dacă uitam de el aveam surpriza ca motorul să se oprească din cauza amestecului prea bogat de combustibil.

Motoarele pe injecție mono sau multipunct nu au nevoie de preîncălzire

 La începutul anilor 90, constructorii de automobile au renunțat la carburatoare în favoarea sistemului electronic de injecție directă care mulțumită unor senzori asigură combinația perfectă de aer și combustibil în motor. Din acest motiv, încălzirea motorului pe timp de iarnă este inutilă, din moment ce acești senzori au grijă să adapteze cantitatea necesară de aer și combustibil în dependență de nivelul de încălzire al motorului.
Potrivit specialiștilor, în zilele foarte reci nu e nevoie mai mult de 30 secunde ca să încălziți motorul staționar și după care să porniți, deoarece în mișcare motorul mașinii, care se presupune că nu are carburator, se va încălzi mult mai repede.
Este adevărat că dacă lăsăm motorul să meargă câteva minute fără a sta în mașină, atunci când vom intra în habitaclu vom avea parte de un climat mult mai plăcut, aerul fiind deja încălzit.

Consumul de combustibil crește dacă preîncăzim motorul mașinii

 Potrivit unor măsurători efectuate de către Agenția Resurselor Naturale din Canada, o mașină care staționează pentru a fi încălzit motorul consumă mult mai mult combustibil. Pentru acest test au fost expuse unei temperaturi de -18 grade Celsius trei mașini. Una a fost încăzlită 5 minute, a doua 10 minute, iar a treia a pornit imediat. Astfel, în urma măsurătorilor, față de automobilul care a pornit fără ca să-i fie încăzlit motorul, prima mașină a înregistrat o creștere a consumului de combustibil ce variază între 7 % și 14 %, pe când a doua mașină care a staționat 10 minute a înregistrat o creștere ce a variat între 12% și 19 %. În plus, potrivit aceluiași studiu, dacă nord americanii nu ar încălzi motorul iarna, toți șoferii la un loc ar economisi o sumă de 5.9 miliarde de dolari SUA care sunt irosiți la stațiile de alimentare din cauza creșterii consumului.

Preîncălzirea motorului are efecte și asupra mediului înconjurător

 Nu în ultimul rând, încălzirea motorului are un impact negativ asupra mediului înconjurător. Potrivit ecologiștilor, doar în America de Nord de pe urma fenomenului de încălzire a motorului, anual în aer sunt aruncate mai multe noxe decât o fac fabricile de sodă calcinată, aluminiu și a pietrei de var luate la un loc.

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul