În fiecare an,  Pantone anunță care va fi culoarea vedetă. pentru 2015, a fost aleasă Marsala, dar alegerea este cam criticată. Compania Pantone din Statele Unite a luat ființă în anii 66, ca o tipografie și design iar acum este punctul de referință al lumii culorilor. Pantone s-a autointitulat ”autoritatea globală a culorii”, care dictează trendul și normele culorilor. Ca o dovadă, în trei luni după alegerea culorii anului 2015, această culoare s-a regăsit în tot felul de domenii, de la modă la construcții, elemente decorative, cosmetice sau carcase de Iphone.

Cum se alege culoarea anului

Dar cine sunt persoanele care decid ce culoare va fi încoronată ca regina anului? Cum o aleg si pe ce criterii?
„Am citit odată într-o revistă germană că este aleasă de un grup de persoane care după ce beau mult, pun degetul pe o culoare, la întâmplare”, explică amuzată Carola Seybold, directorul Pantone Europa, pentru elconfidecial.com, în tinpul unei vizite de afaceri la Madrid.
„Evident că nu se întîmplă asta”, afirmă Seybold. În spatele acestei alegeri sunt trei membri din conducerea firmei Eiseman, Laurie Pressman și David Shah, alături de un grup de 40 de experți din toată lumea, ce sunt în contact permanent.
„Au în vedere mai mulți factori: chestiuni sociale, momentul economic, filme, clipuri sau musica din topuri, ce culori cred mari firme din domeniu că sunt în top”, explică Seybold. „Dintre toate, alegem o familie de culoare. Dacă se crede că e nevoie de energie, atunci se alege o gama de roșu si de aici, în ce direcție se va merge dintr=o paletă de 2100 de tonuri de culoare.Odată ales tonul de culoare, trebuie găsit numele. Este important să nu insemne ceva ciudat, în nicio limbă din lume”, precizează expertul Pantone.

”În 2012, culoarea anului a fost Tangerine Tango, un portocaliu roșiatic. „Statele Unite erau în recesiune și oamenii aveau nevoie de un impuls, de optimism și de aceea a fost aleasă”, aminteste Seybold. Anul următor a fost rîndul Smaraldului. „Semnifica naturalul, dar și piatra prețioasă. După recesiune, era momentul ca oamenii să aibă mai mulți bani de cheltuit, așa că ne-am gândit la o culoare de lux. În 2014, culoarea anului a fost Orhidea Radiantă. E culoarea creativității și inovației. Pentru a impulsiona piața, e nevoie de ace două calități” a arătat directorul Pantone.

Culorile ultimilor ani

MARSALA anului 2015, prima alegere criticată până acum

În acest an, culoarea încoronată a fost Marsala și pentru prima oară Pantone a fost criticată pentru alegere. ” În anii anteriori am avut culori vii și vesele, iar oamenii nu se preocupau. Marsala trebuie înțeleasă. Nu e o culoare care să te facă să strigi, ci apelează mai mult la interiorul fiecăruia. Aduce tonuri joase de maron, care sugerează încredere și confort, în timp ce roșul aduce energie” afirmă Seybold, în apărarea alegerii. Este o culoare atemporală. Se poate folosi clasic sau modern. Directorul Pantone asigură că această culoare induce o senzație de confort și liniște. Este motivul pentru care mocheta de la clasa I al primului zbor comercial, al unui Boeing 747 în 1970 era Marsala. Un alt argument sunt multiplele combinații pe care le permite, cu kaki, gris, mov si turcoaz. Mai jos sunt mai multe astfel de conbinații:

Între timp, a început deja căutarea culorii anului 2016, în timp ce Marsala. chiar și criticată se regăselte deja în toate domeniile.

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul